Snuffelen bij de dierenarts

20 apr 2021

Als DJ de spreekkamer van haar dierenarts binnenstapt, (of rent smiley) is het eerste dat ze doet het snuffelmatje zoeken. Dierenartsencentrum De Blauwe Ark in Oud-Tunrhout werkt namelijk met een snuffelmatje als een hond onderzocht moet worden of bijvoorbeeld een vaccinatie krijgt. Snuffelen is een kalmeringssignaal en kalmeert de hond. Daarnaast levert het snuffelen ook meteen iets op want in de snuffelmat zitten snoepes verstopt. Ook kauwen heeft een kalmerend effect. Een dubbele win-win situatie: de hond kalmeert en associeert een dierenartsbezoek met iets prettigs.

Dierenartsassistente Marian Verschuren: 'Snuffelmatjes zijn geweldig om honden in de spreekkamer af te leiden en een positieve ervaring te bezorgen. Ze leren dit ook heel snel: bij het volgende bezoek duiken ze als het ware op het snuffelmatje af omdat ze dit nog weten van de vorige keer.'

Werkt uw dierenarts niet met een snuffelmatje? Neem er dan zelf eentje mee!
Een snuffelmatje is ook te koop bij Russel's Dog School als u er nog geen heeft.

Voor meer informatie over Snuffelen bij de dierenarts vul onderstaand formulier in.